UPACARA ADAT JAWA (DENGAN BAHASA JAWA)
Mangertosi Tata Upacara Penganten Adat Jawa
Mangertosi Tata Upacara Penganten Adat Jawa
Polokrami inggih menika sawijinipun
rerangken upacara ingkang dipun lampahi antawisipun priya lan wanita kangge
ngalalaken sedaya tumindak ingkang magepokan kaliyan panggesangan salakirabi
kangge mujudaken sawijinipun balesorah. Kangge nglampahi polokrami, tiyang jawi
mesti madosi dinten ingkang sae, pramila kedah disuwunaken pirembugan saking
para winasis petungan dinten adhedasar patokan primbon jawi lan agami.
Sakderengipun polokrami katidakaken,
wonten pinten-pinten bab ingkang kedah dipun tindakaken, sae kangge calon
penganten kakung menapadene putri. Miterat Sumarsono (2007), tata upacara
polokrami adat jawi inggih punika :
Kaping 1 (antawicara)
Inggih punika pangandikan antawisipun pihak ingkang badhe
kagungan kajat mantu kaliyan pihak calon besan, saking pangandikan sepisan
dumugi anggenipun nglamar saha nemtokaken dinten ingkang gumathok (gethok dina)
Kaping 2 (Paseksen)
Babak punika mujudaken kangge ngiyataken rembag ingkang
disekseni kadang sanes utawi pinusepuh lan sesepuh kiwa tengenipun dalemipun,
kanthi rantamaning acara inggih punika :
1. Srah-srahan
Inggih punika nyaosaken saprangkat jangkepan sarana
kangge nglancaraken kaleksananipun kajat ngantos dumugi purna. Menggah
saprangkat jangkepan sarana inggih punika.
I) Sesupe Jane
Ingkang dipun damel bunder boten wonten pedhotipun.
Supados katresnan piyambakipunboten pedhot sedangunipun gesang.
II) Saprangken ageman putri
Maknanipun satunggal la satunggalipun kedah pinter
nyimpen pewados dhumateng tiyang sanes.
III) Paesan ingkang kadamel saking
emas, inten, lan sak panunggale
Ngemu surasa supados calon penganten saget nyupadi
supados sumunar lan boten damel suwaning penganten priya.
IV) Jajanan pasar
Kadadosan saking jadah, lapis, wajik, jenang ingkang
sedanten kadamel saking beras ketan. Beras ketan sakderengipun diolah hambur,
ananging saksampunipun diolah,wujudipun dados rumaket. Sakmenika ugi
pangarep-arep temanten kekalih supados saget raket saklawasipun.
V) Woh-wohan
VI) Godhong suruh
Godhong suruh punika ngajeng lan wingkingipun benten
warna. Ananging menawi dimamah rasanipun sami mawon. Sakmenika anggadahi surasa
menawi temanten kekalih saget jumbuh, tanpa ngorbanaken benten pamawas.
2. Paningsetan
Lambang kekiyatanipun pangandikan temanten saget
ngawujudaken paningset ingkang ditengeri dening tukar kalpika dening calon
temanten kekalih.
3. Asok tukon
Inggih menika nyaosaken tukonarupi arta kagem mbiyantu
keluwarga penganten putri.
4. Gethok dina
Nggethokaken dinten kagem ijab qabul lan resepsi.
Biyasanipun, keluwarga penganten putri nggethokaken dinten ijab qabul saking
para winasis petungan dinten
Kaping 3 (siyaga)
Wonten ing babak punika, ingkang gadhah kajat nyedah para
sesepuh lan pinisepuh ugi sanak kadang, kagem ambentuk panitiya kagem nglampahi
kegiyatan upacara-upacara adat wonten ing dinten kajatan. Ingakng dipun cepakaken
antawisipun :
1. Sedahan
Inggih
menika ngrakit sedahan ngantos dumugi panganduman.
2. Kumbakarnan
3. Jenggolan utawi
Jonggolan
Calon
temanten kekalih lapor dhateng KUA. Tata cara menika asring dipunwestani
tandhakan utawi tandhan, artosipun maringi tanda ing KPS menawi badhe wonten
kajatan mantu, kanthi ijab qabul.
Kaping 4 (Rantamaning Upacara)
Wonten pirang-pirang perkawis wonten ing babak punika,
antawisipun :
1. Pasang tratag lan Tarub
Pasang tratag ingkang dilajengaken pasang tarub. Ciri
tarub inggih menika ingkang mokoki rerenggan janur lan paesan liya kanthi
manca warni
2. Kembar Mayang
Saking tembung kembar tegesipun sami, kaliyan mayang
tegesipun sekar jambe utawi Kalpataru Dewandaru, lambang karemenan lan sugeng.
Wondene kawiwahan sampun cekap, kembar mayang dilabuh wonten ing prapatan
mergi, samudra, lan sapanunggalanipun kagem maksud supados pengantin ugi eling
kaliyan asal-usul gesangipun inggih punika saking Bapak kaliyan Ibu dumados perantaranipun
Gusti Pangeran Ingkang Maha Kuwaos. Barang-barang kagem kembar mayang inggih
punika:
a. Wit gedhang 2-3,
kangge paesan. Kados biasanipun dipun paringi slemek saking tabung
ingkang kadamel saking
kuningan.
b. Empring aur kangge
penusuk (sujen)
c. Janur kuning, ± 4
lir
d. Gegodhongan: godhong
kemuning, ringin, sarta rencek-rencekipun, godhong apa-apa,
godhong girang kaliyan
godhong andhong.
e. Nanas 2, pilih ingkang
sampun mateng kaliyan sami agengipun.
f. Sekar melati
kaliyan mawar merah pethak.
g. Degan 2 dipun oncek
kulitipun lan toyanipun sampun ngantos wutah. Ngandhapipun kadamel rata
supados mbok bilih diselehaken mboten ngglindhing kaliyan toyanipun wutah.
3. Pasang tuwuhan (pasren)
Tuwuhan katrapaken wonten lawang tumuju papan lenggah
pengantin. Tuwuhan kados biasanipun inggih punika wit-witan ingkang nggadhahi
makna:
a. Janur
Mugi supados penganten ingkang nggadhahi nur utawi cahya
terang saking Ingkang Maha Kuwaos.
b. Godhong Kluwih
Mugi kajatanipun mboten wonten kekiranganipun, mbokbilih
malah angsal kaluwihan saking ingkang dietangaken.
c. Godhong waringin
lan rencek-rencekipun
Dipendhet saking tembung pengen , tegesipun cita-cita
ingkang diremenaken mugi-mugi katindakaken.
d. Godhong dadap serep
Saking tembung rep, tegesipun adem, teduh, tentrem, lan
mboten wonten gangguan.
e. Pari sewuli
Nggadhahi teges, saya wonten isinipun saya merunduk. Mugi
kedah kaluwihan lan kacukupan gesangipun, saya entheng suku kaliyan astanipun
kaliyan kedah siyap mbiyantu sami ingkang kakirangan.
f. Cengkir
gadhing
Toya degan, inggih punika toya suci resik, kang lambing
menika mugi tresna piyambakipun tetep suci dumugi akhir hayatipun.
g. Setundhun gedhang raja
suluhan
Mugi mbenjang nggadhahi wateg ingkang sami kaliayan raja
hambeg para marta ingkang ngutamaken kepentingan umum.
h. Tebu ulung watangan
Antepanipun kalbu, yen sampun mantep nemtoken pilihan,
mboten menga-mengo tengen kaliyan kiwa mlalih.
i. Sekar
kaliyan woh kapas
Mugi kekalih penganten mbenjang mboten kekirangan
sandhang, pangan, kaliyan papan, kedah pas, mboten pas-pasan.
j. Sekar
setaman dibokor
Mugi gesangipun kekalih pengantin kedah padhang kaya dene
sekar ing taman.
4. Siraman
Ubarampe ingkang kedah disiapaken awujudipun toya sekar
setaman, inggih punika toya ingkang kapendhet saking 7 sumber toya mata air
ingkang disukani sekar setaman inggih menika mawar, melati kaliyan kenanga.
Ingkang gadhahi tahap punika :
- Calon
pengantin nyuwun donga pangestunipun kaliyan kekalih tiyang sepuh.
- Calon
mantunipun lenggah ing tikar pandan papan siraman.
- Calon
penganten disiram kaliyan pini sepuhipun, tiyang sepuhipun, lsp.
- Disiram
ngangge toya kendhi kaliyan bapak ibunipun kaliyan dicuraken ing rai, sirah lan
awakipun
calon penganten. Menawi toya kendhinipun telas, kendhinipun lajeng dipecah
asas
kaluyan ngunjukake “niat ingsun ora mecah kendhi, nanging mecah pamore anakku asaaawadon”.
5. Adol dhawet
Upacara menika kalaksanakaken saksampunipun siraman.
Penyadenipun inggih punika ibu calon penganten putri ingkang dipunpayungi
kaliyan bapakipun. Ingkang mundhut inggih punika para tamu kanthi arta pecahan
kreweng . Upacara punika ngandhut pangajab supados mangke wektu upacara panggih
lan walimahan, kathah tamu lan rezeki ingkang dhateng.
6. Midodareni
Midodareni inggih menika ndalu sakderengipun akad nikah,
inggih menika ndalu nguwalaken masa lajang kagem kekalih calon penganten.
Adicara punika kalaksanakaken wonten ing griyanipun calon penganten putri.
Saklebetipun adicara punika wonten adicara nyantrik kangge mestekaken calon
penganten kakung saged rawuh wonten ing akad nikah lan kangge bukti bilih
kaluwarga calon penganten putri sampun siap nglaksanakaken upacara wonten
ing dinten saklajengipun. Midodareni saking tembung widodareni
saklajengipun dados midodareni ingkang tegesipun ndamel kahananipun calon
penganten putri kados dene widodari. Wonten ing donya pewayangan kaayunipun lan
kabagusanipun calon penganten kaibarataken kayadene Dewi Kumaratih lan Dewa
Kumajaya.
Kaping 5 (Pucuk adicara)
1. Ijab qobul
Kadadosan penting wonten hajatan mantu inggih punika ijab
qobul. Kekalih calon penganten ngucapaken sumpah wonten ing ngajengipun
naib ingkang dipunsaksekaken wali, pinisepuh lan tiyang sepuh kekalih kaliyan
para tamu undangan. Wektu akad nikah, ibu saking kekalih, mboten ngagem subang
utawi giwang supados wujudaken keprihatinan kadadosan nikahaken utawi ngentasaken
putra.
2. Upacara panggih
Wondene reroncening adicara upacara panggih inggih
punika;
I. Liron kembang mayang
Kekalih calon penganten tukar kembang mayang, gadahi
teges manunggalaken cipta,rasa, lan karsa kangge sareng-sareng mujudaken kabahgyan
kaliyan kawilujengan.
II. Gantal
godhong suruh dipungulung alit dipuntaleni bolah putih
ingkang dipununcalaken kaliyan piyambak-piyambak penganten, kanthi pangajab
mugi sadaya godha bakal musna keno uncalan punika.
III. Ngidak endhog
Penganten kakung ngidak endhog pitik ngantos pecah kagem
simbol seksual kekalih penganten sampun pecah pamoripun.
4. Sukunipun temanten
kakung dipun wijiki dening temanten putri
Wijik ginakaken toya sekar setaman gadhahi amakna supados
winih ingkang dipun kasilaken resik saking tindakipun ingkang reged.
5. Ngunjuk toya degan
Toya menika dipun anggep kangge lambang toya gesang, toya
ingkang suci lan toya nai (manikem)
6. Dipun kepyok ginakaken
sekar warna warni
Ngandhut angen-angen supados keluwarga ingkang dipun bina
saged raos suka lair lan batinipun.
7. Mlebet ing pasangan
Maknanipun pinanganten ingkang sampun dados pasangan
gesangipun kedah siap makarya nindakake kuwajibanipun.
8. Sindur
Sindur utawi isin mundur, tegesipun boten cepet gela
ngadepi tantangan pagesangan.
9. Timbangan
Bapa saking temanten putri lenggah wonten ing antaranipun
pasangan temanten kakung, suku ingkang kiwa dipun lenggahi temanten
putri. Isinipun pacelaton singkat antarane bapa lan ibu temanten
putri inggih punika temanten sampun imbang.
10. Kacar-kucur
Temanten kakung ngucuraken asilipun dhumateng temanten
putri ingkang awujud arta receh lan kelengkapanipun. Ngandhut artos temanten
badhe tanggung jawab nyaosi nafkah dhateng keluwarganipun.
11. Dulangan
Temanten kakung lan temanten putri pada dedulangan .
wonten maknanipun tutur adilinuwih dipun lambanganken ngangge sanga tumpeng
ingkang nggadahi makna:
a. Tumpeng
tunggarana
: supados kedah eling dhumateng Gusti.
b. Tumpeng
puput
: wanton piyambak.
c. Tumpeng bedhah
Negara : nyatunipun kakung lan putrid
d. Tumpeng sangga
langit : bektos
dhumateng tiyang sepuh
e. Tumpeng kidang
soka : dados
ageng lan alit.
f. Tumpeng
pangapit
: raos seneng lan duka inggih punika saking Gusti Ingkang
Maha Kuwaos
g. Tumpeng
manggada
: wonten donya punika boten wonten ingkang abadi.
h. Tumpeng
pangruwat
: kedah bektos dhumateng mara sepuhipun.
i. Tumpeng
kesawa
: wejangan supados sregep makarya.
3. Sungkeman
Sungkeman ungkapan bektos dhumateng tiyang sepuh, lan
nyuwun donga pangestu. Caranipun jongkok, nyepeng dengkulipun tiyang sepuh
temanten putri, dipun wiwiti saking temanten putri dipun dherekaken temanten
kakung, lajeng dhumateng tiyang sepuhipun temanten kakung.
4. Boyongan
Inggih menika pihak keluwarga
temanten kakung mboyong temanten putri dhateng dalemipun temanten kakung
saksampunipun pahargyan pawiwahan, biasanipun saksampunipun sapeken (5 dinten).
Sumber : denyhendrawansaputra.blogspot.co.id/2014/11/tata-upacara-pernikahan-jawa-bahasa-jawa.html
No comments:
Post a Comment